Hej!
Då var vi igång igen efter påskledigheten. Det var kul att
träffa alla igen efter lovet. Jag möttes av glada och spralliga barn som hade
massa roligt att berätta. Många hade mycket spring i benen och det tog någon
dag för att återgå till samma arbetsro som vi hade innan lovet.
Den här veckan var hade Ahmed semester så Patrik och jag höll
i idrotten. Vi började med ”svansleken” för att sedan avsluta med ”spökboll”.
Under de två kommande idrottslektionerna är det Ahmed som kommer att hålla i idrotten,
för att sedan överlämna till Linda igen.
Den blå gruppen var på biblioteket och lånade nya böcker. Den
andra gruppen arbetade med talraden.
Snart har alla skrivit klart sin faktatext om diverse djur.
Innan barnen skrev ut sin text fick de göra en självbedömning. Jag har gjort
tre olika texttyper där den första har en del brister som endast stora
bokstäver, punkt i rubrik med mera. I den andra texttypen finns det färre
brister men fortfarande några fel. Den sista texten är av den typen barnen ska
stäva att uppnå. Att själva bedöma sin ger barnen en ökad förståelse och
medvetenhet av sitt egna lärande. I klassrummet finns alla texttyper oavsett genrer.
Än så länge har vi arbetat med tre sorters genrer: fakta, beskrivande och
berättande text. Under torsdagen uppmärksammade vi även en fjärde texttyp,
instruerande text. Barnen ska konstruera sitt djur i lera. För att kunna göra
en trolldeg måste man kunna följa ett recept, en instruerande text. Tillsammans
pratade vi om hur texten var uppbyggd, vilka skillnader samt likheter det finns
mellan de tidigare texttyperna. Parvis
fick barnen hjälpas åt att mäta upp rätt mängd av de ingredienser som behövdes
för att framställa trolldeg. På så vis fick barnen även lära sig hur mycket en
deciliter är. Roligt men kladdigt och klassrummet såg ut därefter J
Snart har jag träffat alla under ett utvecklingssamtal. Alla
barn ska även fått hem en sammanfattning av vårt samtal och bedömningslappen.
Är det någon jag har missat, så säg gärna till.
Jag vill
avsluta med det allra viktigaste. Alla måste skriva in den 22 maj klockan 17 i
sina almanackor. Då är ni hjärtligt välkomna till årets show, en dramatisering
och sång av alla barn i årskurs 1. Vi börjar i ateljén för att sedan fortsätta
med ett öppet hus i klassrummet där ni kan ta del av allt arbete vi har gjort i
skolan. En inbjudan kommer att skickas hem, men jag vill redan nu göra er uppmärksamma
och boka in datumet!
Idag fick alla barn en lapp angående nästa torsdag och fredag.
Alla barn börjar klockan 8 för att vi ska gå till ”Mazzetihuset” för att
fortsätta vårt samarbete med kulturskolan. Barnen kommer att få delta i olika
kreativa aktiviteter.
Nästa veckas planering:
Måndag 24/4: börjar på ett nytt område inom matematiken,
linje, punkt och sträcka för att sedan avsluta med symmetri. Expertgrupper där
alla barn kommer att få redovisa sitt djur.
Tisdag 25/4: Idrott och engelska på eftermiddagen.
Onsdag 26/4: Fortsätta med symmetri inom matematiken.
Torsdag 27/4: Kulturskolan alla börjar klockan 8.
Fredag 28/4: Kulturskolan alla börjar klockan 8.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar