torsdag 10 november 2016

Veckobrev v. 45

Hej!

Första veckan efter lovet har precis som de andra veckorna gått mycket fort. De var glada och pratglada barn jag möttes av under måndagsmorgonen.  De flesta ville berätta vad de hade gjort under lovet. Efter pratstunden satte vi igång med ASL-arbetet som är ett stående inslag under måndagarna. Ny vecka innebar en ny bokstav, Kk. Staionerna innebar att lista ord på k på iPads, skriva och rita något positivt till sin skrivarkompis, träna att skriva bokstaven K i en ny bokstavsbok och slutligen rita K tavlor (rita saker på bokstaven K). Barnen börjar bli trygga i arbetssättet och kan nu själva gå till nästkommande station utan hjälp av en vuxen. Skrivningen som är huvuduppgiften i arbetssättet går bättre och bättre. Tillsammans skapar barnen fler ord än de gjorde vid uppstart. Nästa steg blir att skriva hela meningar på iPads.

I tisdags hade barnen idrott tillsammans med Linda. Linda kommer from nästa vecka vara sjukskriven, jag vet fortfarande inte vem som blir hennes ersättare. På klassrådet pratade vi om skolans regler, vilka rättigheter samt skyldigheter barnen har. Nästa måndag är det elevråd där vi har en representant från klassen.

Vi började med en ny rutin som en avslutning av dagen. Barnen ska berätta vad de har lärt sig under skoldagen. Ett bra sätt att summera dagens innehåll. Rutiner är viktigt för barn för att skapa trygghet. Varje morgon börjar med lugn musik och tyst läsning av läsläxan och nu avslutas dagen med en summering. Inför varje lektion får barnen muntliga samt skriftliga instruktioner vad som ska göras. De får även en tydlig bild över vilka mål vi strävar efter och vad de ska  kunna vid lektionens slut. Se exempel nedan.

Onsdagen var en kort dag då alla barn slutade klockan 12, eftersom jag hade utvecklingssamtal.Under förmiddagen arbeta vi med geometriska figurer.På tavlan ritade vi tillsammans  de former som barnen kunde. Efteråt skulle de, tillsammans med sin skrivarkompis, göra en bild med hjälp geometriska figurer. Först skulle de gemensamt komma fram till vilka figurer de skulle rita och även färglägga. Därefter skulle de klippa ut och klistra en bild på ett annat färgat papper. Innan lektionen började pratade vi om vilka mål uppgiften innehöll. När lektionen var slut utvärderade vi dessa för att se vad vi lärt oss.

El sistema var inställt under denna vecka eftersom en av pedagogerna har slutat och därför behövde de andra planera kommande arbete.

Som vanligt arbetade vi i språkgrupper under torsdagen. Fler och fler barn tränar sin läsläxa hemma vilket ger goda resultat.Många har gjort en otrolig utveckling sedan terminsstart. Avslutningsvis fick barnen varsitt tal från 1-50. De skulle inte visa talet för någon utan först tänka ut vilket  tal som stod på lappen därefter vilket som är talets grannar. Gruppvis visade de varandra sina tal för att sedan ställa sig i storleksordning. Grupperna fick sedan gå fram och redovisa vilket talets grannar var och de andra skulle gissa vilket tal som stod på lappen. Denna lek kommer vi att fortsätta med eftersom resultatet av bedömningsstödet visade att många har svårigheter med talraden.

Nästkommande vecka:

Måndag: Ny matteläxa delas ut, heldag med ASL och elevråd.
Tisdag: Idrott, biblioteket och matematik
Onsdag: Skrivuppgift på ipad, El sistema och klassråd.
Torsdag:Språkgrupper kapitel 6 läxa i "Magiska kulan".
Fredag: ASL, klassens timme och matematik i halvklass.

Trevlig helg!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar