torsdag 2 februari 2017

Vecka 5

Vilken vecka. En kort vecka för min del. Tyvärr har monsterviruset smittat en hel del av all personal på skolan. Men tillsammans har vi gjort det bästa av situationen. Idag fredag, är både jag och Patrik på plats. Allt är i sin ordning. 

Under klassrådstimmarna har barnen fått framföra sina åsikter om ett nytt arbetsområde. Temat skulle innehålla spänning, sagor, djur och natur. För att tillgodose så många önskemål som möjligt kom vi fram till temat Ronja Rövardotter. Under måndagen inledde El sistema med rytmik och sånger från boken. Tillsammans med alla i årskurs 1 ska vi under några veckors tid fördjupa oss in i berättelsen av Astrid Lindgren.  När jag var tillbaka (onsdags) började vi att ta reda på vad barnen redan kunde om Ronja. Tillsammans gjorde vi en tankekarta. Efteråt fick barnen skriva några meningar utifrån de ord som stod på tavlan. Texten skulle innehålla de fyra kriterier som vi pratat om tidigare (rubrik, punkt, stor bokstav efter punkt och mellanrum mellan orden.  När barnen skrivit färdigt sin text får de alltid gå tillbaka till kriterierna för att se att dessa finns med. En del barn har svårt för gemenerna (små bokstäverna) vilket vi tränar extra på när vi har ASL.







I matematiken har vi arbetat med talraden och 100-tavlan. Barnen fick en siffra som skulle placeras på rätt plats på 100-tavlan. Men det svåra var att det saknades en hel del tal så de fick räkna sig fram till den rätta platsen. Vi har pratat om hur tavlan är uppbyggd och vilka mönster som talen följer. Barnen fick ärtor som de skulle räkna. Därefter fick de skriva talet på sin whiteboardtavla, men utan att visa kompisarna. När alla var klara fick de berätta talets grannar och de övriga skulle lista ut vilket talet var. 

















Nästa vecka ska vi arbeta med bokstaven M. Vi tjuvstartade denna vecka med att parvis rita monster. En samarbetsövning där de först muntligt skulle komma överens om hur monstret skulle se ut. Därefter skulle de rita varsitt monster som var identiskt med skrivarkompisen. Dessa monster ska sedan ligga som grund för nästkommande skrivuppgift på ASL. 

Nästa veckas planering:

Måndag: Ronja Rövardotter-temat fortsätter tillsammans med Elsa

Tisdag: Idrott, Linda är tillbaka efter en tids sjukskrivning, blå grupp går till biblioteket.

Onsdag: El sistema och ASL

Torsdag: språkgrupper kapitel 14

Fredag: Klassens timme och ASL inlämning av matteläxan (talets grannar) 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar