torsdag 23 mars 2017

Vecka 12

Hej,

I veckan tog vi äntligen ner ”vinter-skylten” som vi har under morgonsamlingarna. Nu var det dags att sätta upp vår-skylten, härligt. Solen strålar in genom klassrummets fönster, vilket ger en härlig energi.

Måndagen började med den skriftliga delen i svenska av bedömningsstödet. Det är helt fantastiskt att se vilka framgångar barnen har gjort sedan vi skrev dessa senast. Under utvecklingssamtalen kommer ni tillsammans med era barn kunna ta del av dessa. Tillsammans har vi kämpat vilket har gett goda resultat. 

Tobias var vikarie i klassen under tisdagen. Linda, idrottsläraren har under en period fått ett nytt uppdrag på skolan. Detta innebär att vi kommer att ha en vikarie under idrottslektionerna. I tisdags var det Ahmed som arbetar på skolan som höll i undervisningen.

Nästan alla barn hann göra klart sina mätstickor som vi påbörjade förra veckan. De fick göra 10 stycken avtryck av sin tumme efter varandra. Dessa laminerades och användes som mätredskap. När vi nu har börjat med ett nytt arbetsområde börjar vi med det som är konkret för att sedan avsluta i det abstrakta i detta fall med centimeter, decimeter och meter. Syftet med uppgiften är att alla mäter samma föremål i klassrummet, vilket kommer att leda till olika resultat. Vi kommer att diskutera anledningen till varför det blev så och detta ger en förståelse för varför vi måste använda våra enheter som cm,dm och m.

Nästa veckas planering:

Måndag 27/3: Faktatext, barnen får välja ett nytt djur att skriva om. Detta gör vi med hjälp av webbaserade läromedlet ”svenska-djur”. På eftermiddagen arbetar klassen tillsammans med Elsa.

Tisdag 28/3: Idrott under förmiddagen dagen avslutas med engelska tillsammans med Jeanette.

Onsdag 29/3: Vi fortsätter att skriva faktatexter. Alla slutar klockan 12. Inlämning av matematikläxa.

Torsdag 30/3: Språkgrupper, kapitel 20 läxa. El sistema efter lunch.


Fredag 31/3: Matematik och klassens timme. 

 P


 


 


 


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar