Hej,
I veckan tog vi äntligen ner ”vinter-skylten” som vi har under
morgonsamlingarna. Nu var det dags att sätta upp vår-skylten, härligt. Solen
strålar in genom klassrummets fönster, vilket ger en härlig energi.
Måndagen började med den skriftliga delen i svenska av
bedömningsstödet. Det är helt fantastiskt att se vilka framgångar barnen har
gjort sedan vi skrev dessa senast. Under utvecklingssamtalen kommer ni
tillsammans med era barn kunna ta del av dessa. Tillsammans har vi kämpat
vilket har gett goda resultat.
Tobias var vikarie i klassen under tisdagen. Linda,
idrottsläraren har under en period fått ett nytt uppdrag på skolan. Detta
innebär att vi kommer att ha en vikarie under idrottslektionerna. I tisdags var
det Ahmed som arbetar på skolan som höll i undervisningen.
Nästan alla barn hann göra klart sina mätstickor som vi
påbörjade förra veckan. De fick göra 10 stycken avtryck av sin tumme efter
varandra. Dessa laminerades och användes som mätredskap. När vi nu har börjat
med ett nytt arbetsområde börjar vi med det som är konkret för att sedan
avsluta i det abstrakta i detta fall med centimeter, decimeter och meter.
Syftet med uppgiften är att alla mäter samma föremål i klassrummet, vilket
kommer att leda till olika resultat. Vi kommer att diskutera anledningen till
varför det blev så och detta ger en förståelse för varför vi måste använda våra
enheter som cm,dm och m.
Nästa
veckas planering:
Måndag
27/3: Faktatext, barnen får välja ett nytt djur att skriva om.
Detta gör vi med hjälp av webbaserade läromedlet ”svenska-djur”. På
eftermiddagen arbetar klassen tillsammans med Elsa.
Tisdag
28/3: Idrott under förmiddagen dagen avslutas med engelska
tillsammans med Jeanette.
Onsdag
29/3: Vi fortsätter att skriva faktatexter. Alla slutar klockan 12.
Inlämning av matematikläxa.
Torsdag
30/3: Språkgrupper, kapitel 20 läxa. El sistema efter lunch.
Fredag
31/3: Matematik och klassens timme.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar