torsdag 2 mars 2017

Vecka 9

Hej allihopa!

I måndags började jag med bedömningsstödet. Det är otroligt att se vilken hur en del barn har utvecklats. Eftersom materialet innehåller ungefär samma uppgifter, fast svårare, är det tydligt att se barnens framsteg. Jag kommer att fortsätta att testa barnen under måndagar, onsdagar och fredagar när Elsa är tillgänglig i klassen. Varje morgon börjar med tyst läsning, detta ger mig tid till att lyssna till varje barns läsning. Målet är att hinna med alla barn innan utvecklingssamtalen.

I onsdags fick barnen ta hem ”Favorit matematik 1a” eftersom vi har börjat arbeta i den nya boken. Det finns en hel del sidor som barnen inte har räknat. Detta beror på att vi har arbetat med konkreta material istället för matteboken. Vi kommer att fortsätta på samma sätt denna termin och matematikboken blir mer som ett komplement i undervisningen. Under veckan har vi arbetat med hälften och dubbelt. Många förstår hälften men har svårare för dubbelt. Träna gärna detta hemma. Vi spelade ”myrspelet” där barnen fick träna hälften/dubbelt och udda/jämna tal. Alltid roligare med spel för att befästa kunskaperna.






Vi har fortsatt vårt ”Ronjatema”. Eftersom Ronja bor i skogen pratade vi om vilka djur som vi har i våra svenska skogar. ”Skogens konung”, älgen var intressant. Detta är vårt första djur som vi kommer att fördjupa våra kunskaper i. Tillsammans fick barnen en ”sexfältare”. Detta är en mall för att underlätta skrivandet av en faktatext. Vi såg en kort film om älgen. Under filmen skulle barnen fokusera på de frågorna som sexfältaren innehöll.  Klassificering, föda, utseende, hemvist, fiender och livscykel. Svåra begrepp som vi tillsammans diskuterade innan filmen. Eter filmen besvarade vi frågorna tillsammans med stödord.  I slutet av veckan fick alla barn skriva en faktatext utifrån de stödord vi skrivit. En svår men utmanande uppgift som är lätt att individanpassa utifrån hur långt barnen har kommit i sin läs-och skrivutveckling.






Under tekniklektionen inledde vi lektionen med en ”Grej of the day” som handlade om Eiffeltornet. Detta blev en uppstart av vårt byggande av egna torn. Parvis skulle barnen göra en skiss över ett torn som de ska bygga i verkligheten med hjälp av kikärter och tandpetare. De lag som bygger högst torn vinner. Gemensamt kom vi fram till att först måste det finnas en riktning över tornet. Många har byggt med lego och vet vad detta innebär. Tillsammans skulle de räkna ut hur många tandpetare samt kikärter som de tror att de kommer att behöva. De skulle även uppskatta tornets slutliga höjd.




Nästa vecka börjar bygget!

Idag fick barnen den nya läxan som handlade om hälften/dubbelt. Den är till nästkommande onsdag.

Nästkommande vecka:

Måndag: Vi fortsätter med texten om älgen. På eftermiddagen är barnen tillsammans med Elsa.

Tisdag: idrott och biblioteket för den röda gruppen. På eftermiddagen kommer barnen att ha engelska tillsammans med Jeanett.

Onsdag: Jag är på utbildning under hela dagen. En vikarie kommer då till klassen.

Torsdag: Kapitel 17 läxa i Magiska kulan, El sistema på eftermiddagen.

Fredag: Bedömningsstöd och klassens timme.
Trevlig helg!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar