I måndags började jag med bedömningsstödet. Det är otroligt att se vilken hur en del barn har utvecklats. Eftersom materialet innehåller ungefär samma uppgifter, fast svårare, är det tydligt att se barnens framsteg. Jag kommer att fortsätta att testa barnen under måndagar, onsdagar och fredagar när Elsa är tillgänglig i klassen. Varje morgon börjar med tyst läsning, detta ger mig tid till att lyssna till varje barns läsning. Målet är att hinna med alla barn innan utvecklingssamtalen.
I onsdags fick barnen ta hem ”Favorit matematik 1a” eftersom vi har börjat arbeta i den nya boken. Det finns en hel del sidor som barnen inte har räknat. Detta beror på att vi har arbetat med konkreta material istället för matteboken. Vi kommer att fortsätta på samma sätt denna termin och matematikboken blir mer som ett komplement i undervisningen. Under veckan har vi arbetat med hälften och dubbelt. Många förstår hälften men har svårare för dubbelt. Träna gärna detta hemma. Vi spelade ”myrspelet” där barnen fick träna hälften/dubbelt och udda/jämna tal. Alltid roligare med spel för att befästa kunskaperna.
Vi har fortsatt vårt ”Ronjatema”.
Eftersom Ronja bor i skogen pratade vi om vilka djur som vi har i våra svenska
skogar. ”Skogens konung”, älgen var intressant. Detta är vårt första djur som vi
kommer att fördjupa våra kunskaper i. Tillsammans fick barnen en ”sexfältare”.
Detta är en mall för att underlätta skrivandet av en faktatext. Vi såg en kort
film om älgen. Under filmen skulle barnen fokusera på de frågorna som
sexfältaren innehöll. Klassificering,
föda, utseende, hemvist, fiender och livscykel. Svåra begrepp som vi
tillsammans diskuterade innan filmen. Eter filmen besvarade vi frågorna
tillsammans med stödord. I slutet av
veckan fick alla barn skriva en faktatext utifrån de stödord vi skrivit. En
svår men utmanande uppgift som är lätt att individanpassa utifrån hur långt
barnen har kommit i sin läs-och skrivutveckling.
Under tekniklektionen inledde vi lektionen
med en ”Grej of the day” som handlade om Eiffeltornet. Detta blev en uppstart
av vårt byggande av egna torn. Parvis skulle barnen göra en skiss över ett torn
som de ska bygga i verkligheten med hjälp av kikärter och tandpetare. De lag
som bygger högst torn vinner. Gemensamt kom vi fram till att först måste det
finnas en riktning över tornet. Många har byggt med lego och vet vad detta
innebär. Tillsammans skulle de räkna ut hur många tandpetare samt kikärter som
de tror att de kommer att behöva. De skulle även uppskatta tornets slutliga
höjd.
Nästa vecka börjar bygget!
Idag fick barnen den nya läxan som handlade om hälften/dubbelt. Den är till nästkommande onsdag.
Nästkommande vecka:
Måndag: Vi fortsätter med texten om älgen. På eftermiddagen är barnen tillsammans med Elsa.
Tisdag: idrott och biblioteket för den röda gruppen. På eftermiddagen kommer barnen att ha engelska tillsammans med Jeanett.
Onsdag: Jag är på utbildning under hela dagen. En vikarie kommer då till klassen.
Torsdag: Kapitel 17 läxa i Magiska kulan, El sistema på eftermiddagen.
Fredag: Bedömningsstöd och klassens timme.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar