torsdag 25 januari 2018

Vecka 4

Hej alla!

Ny termin innebär nya utmaningar. Vi är mitt uppe i arbetet kring kommande utvecklingssamtal. Detta kräver mycket tid av både barn och oss vuxna. Men detta formativa arbetssätt ger barnen medvetna om sitt egna lärande och hur de ska uppnå de mål som krävs. Till skillnad från förra gången kommer presentationen ske digitalt via barnens iPads.

Under en av dagens lektioner diskuterade vi hur man skriver ett bra mål. Förra terminen var det en del barn som skrev att de ville bli bättre på matematik, eller att läsa. Under dagens lektion skulle de utvärdera sina gamla mål och många upptäckte att dessa var svåra att utvärdera. Tillsammans samtalade vi om hur de kunde göra målen tydligare och utvärderingsbara. Ett exempel kan vara, jag vill skriva meningar med stor bokstav och punkt, inte blanda stora och små bokstäver, kunna högre tals grannar (talraden vid högre tal). Otroligt härligt att höra hur medvetna barnen har blivit i sitt egna lärande.

Alla barn har nu gjort bedömningsstödet i både matematik och svenska. Barnen fick tillbaka den skriftliga delen i matematik. Ni kommer även att få se denna på utvecklingssamtalen.

Förra veckan pratade vi om varm och kall luft och varför varm luft stiger. Denna veckan har vi fokuserat på fotosyntesen. Tillsammans läste vi om ärtan Berta. I berättelsen får vi följa Bertas liv från en liten ärta till en stor växt. Barnen fick sedan rita och skriva om denna process.

Nästa torsdag (1/2) kommer Chinå börja i klassen som en resurs.

Hoppas ni får en trevlig helg

Alexandra, Sofie och Patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar