Hej!
Veckorna går fort när man har roligt. Vi har nu gått tre
veckor i skolan. Under denna vecka har vi arbetat mycket med bedömningsstödet
inom taluppfattning. Snart har jag hunnit prata med alla barn enskilt och fått en bättre bild hur långt varje barn har kommit inom matematiken.
I tisdags gästades vi
av ett litet Troll. Trollet heter Trulle och tillsammans med honom läste vi en
saga. Till varje saga fick barnen i klassen ett uppdrag. Eftersom vi läste om
Trulles kompis, som heter Rim-Tim, som bara kan rimma fick vi i uppdrag att
hitta rimord från storboken. Efteråt fick alla barn rita egna rimord där de övriga
i klassen fick gissa rimmen. Hela arbetssättet utspelar sig kring trollet
Trulle och hans språkstege. I hans språkstege finns rim, meningar, ord,
stavelser och meningar som är grundpelarna i språket. Vi kommer att fortsätta
arbete med Trulle under kommande veckor för att befästa kunskaperna som krävs
för att sedan kunna läsa.
I matematiken har vi fortsatt arbetet med mönster
tillsammans med Elsa där barnen fick tillverka hjärtan av ett egenvalt mönster.
Vi har även arbetat med talet och siffran 3 tillsammans med Stefan. Vi arbetar
laborativt och konkret med klossar och andra ting för att göra det tydligt för
alla. Parvis fick de laborera med klossar där de testade hur man kan dela upp
talet 3, 1+2, 2+1, 0+3 osv.
I slutet av veckan pratade vi om likhetstecknet och dess
betydelse. Det är inte helt lätt och det sker många missuppfattningar kring
tecknets betydelse. Vi började på en
konkret nivå där barnen fick laborera med klossar för att sedan övergå till det abstrakta, siffror och likhetstecknet.
Vecka 36:
Måndag: Vi börjar med bedömningsstödet inom läs-och skriv
utveckling. Stefan och Elsa är då i klassen.
Tisdag: Idrott, biblioteket för blå grupp.
Onsdag: El Sistema
Torsdag: El Sistema
Fredag: Fortsatt arbete med bedömningsstödet.
Trevlig helg!
Alexandra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar